Eveliina Kallunki

Eveliina Kallunki

05 elokuuta 2021

Miten verkkosivustosi palvelee asiakkaita? Huomioi nämä 3 asiaa

Kuka käyttää verkkosivustoasi? Miksi se on olemassa? Ovatko pääkäyttäjiä yrityksesi työntekijät ja sidosryhmät, tietyn alan asiantuntijat vai suurempi ja monipuolisempi joukko tavanomaisia kuluttajia? Tässä blogissa tutustutaan siihen, mitä käyttäjää palvelevalla verkkosivustolla tulee ottaa huomioon. 

Verkkosivuston yksi tärkeimmistä tehtävistä on palvella käyttäjää 

Verkkosivuston tehtävä on palvella sen käyttäjiä mahdollisimman hyvin. Yrityksen on syytä arvioida miten erilaisten käyttäjäryhmien tarpeet huomioidaan sivustolla. Erilaisia ryhmiä kiinnostavat eri asiat, joten sivusto tulee rakentaa niin, että se palvelee kaikkia tasapuolisesti ja selkeästi parhaalla mahdollisella tavalla. Onko yrityksen asiakkaat B2c- vai B2b-asiakkaita? Etsivätkö he erilaisia tietoja? 

Pysähdy pohtimaan yrityksen kohderyhmiä ja listaa, mitkä aiheet sinun yrityksessäsi ovat tärkeitä millekin kohderyhmälle. 

Hyvä sivuston rakenne ohjaa oikeisiin paikkoihin 

Verkkosivusto voi sisältää paljon asiaa, joten sivuston rakennetta kannattaa alkaa miettiä hyvissä ajoin tai tarvittaessa päivittää. Pyri pitämään sivuston rakenne tasapainoisena:  Etusivun alta lähtee pääkategoriat ja näiden sivujen alle lukeutuu tietty määrä alasivuja. Rakenteen hahmottaminen paperille auttaa rakenteen käsittämisessä. Piirretyn rakenteen tulisi olla mieluusti muistuttaa pyramidia, kuten alla näkyvässä kirjakauppa-sivuston esimerkissä.

sivustorakenne

Hakukoneoptimoinnin kannalta sivuston rakenteella on suuri merkitys. Hyvin tehty rakenne kertoo kätevästi Googlelle, mitkä ovat sivuston tärkeimpiä sivuja. Jokainen sivu tulisi kohdistaa omalle hakusanalle, eli älä nimeä kahta sivua samalla nimellä. Etusivu ja pääkategorioiden nimeäminen tulisi olla laajaa ja geneeristä, alatason sivujen kanssa pyritään pidempiin ja tarkempiin hakusanoihin- ja lauseisiin.  

Muista sivuston rakenteessa erityisesti lyhyet välimatkat. Suositeltu klikkausmäärä etusivulta mille tahansa sivulle on kolme. Googlen hakukone arvostaa lyhyitä välimatkoja sivujen välillä! 

Visuaalisuus tukee verkkosivuston toimintaa 

Rakenne on tärkeä sivuston käyttäjäkokemuksen ja hakukoneoptimoinnin kannalta, mutta visuaalisuus merkitsee myös paljon. Millaisella sivustolla asiakkaasi viihtyvät? Viestiikö visuaalisuus, kuten kuvat, fontit ja värit yrityksesi brändistä? Vahvistatko asiakkaan oikeanlaista mielikuvaa yrityksestäsi verkkosivustolla? 

Huomioi sivuston rakentamisen ja päivittämisen yhteydessä sivuston visuaalisuus. Miellyttävän näköisellä sivustolla on ilo asioida, luo mielikuvaa huolellisuudesta, luotettavuudesta ja asiantuntijuudesta. Vertaa visuaalisuutta kivijalkakauppaan. Kai haluat jättää hyvän vaikutelman upeilla hyllyillä ja kirkkailla, yrityksen brändin mukaisilla väreillä? 

Ota asiakas mukaan jo verkkosivuston suunnittelun alussa 

Tärkeintä on verkkosivustoa tehdessä muistaa, ketkä sivustoa käyttävät. Yrityksesi kohderyhmät voivat tarpeiltaan poiketa suuresti toisistaan, joka täytyy ottaa rakenteessa huomioon. Näin saat vastauksen sivuston rakenteen suunnitteluun! Muista myös visuaalisuus: brändiin kuulumattomat värit ja suttuiset kuvat eivät houkuttele viettämään aikaa sivustolla. 

Tagipilvi

, , ,

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Lähetä kommenttisi